واتر پمپ می‌تواند کارکرد مداوم موتور را مدیریت کند و به موتور اجازه می‌دهد، گرمایی را از احتراق داخلی تولید شده است، به خوبی تحمل کند و مشکلی در کارکرد آن به وجود نیاید. این قطعه این قدرت را دارد تا ضد یخ را در سرسلیندر و بلوک موتور به گردش در بیاورد تا موتور خنک شود. یکی از مهمترین مواردی که به شما نشان می‌دهد واتر پمپ به خوبی کار نمی‌کند، دمای بسیار زیاد موتور است. خودروبر پیشرو اینجاست تا به طور کامل در مورد این قطعه اطلاع رسانی کامل را انجام دهد.

واتر پمپ چیست

همین امر باعث می‌شود که خودرو عملکرد مناسبی نداشته باشد و حتی از کار بیافتد. گاهی نیز دود بسیار زیادی از رادیاتور خودرو خارج می‌شود که این موضوع نیز نشان می‌دهد واتر پمپ خراب شده است و دیگر به درستی کار نمی‌کند. به صورت کلی، اگر واتر پمپ نتواند دمای موتور را کاهش دهد، گرمای تولید شده تمامی بخش‌های خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد و مشکلات زیادی را ایجاد خواهد. مراجعه منظم و سرویس دوره‌ای خودرو می‌تواند مشکلات به وجود آمده در این قطعه را رفع کند.

معرفی کامل واتر پمپ

معرفی کامل واتر پمپ

واتر پمپ یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم خنک کننده خودرو است که مسئولیت چرخش آب خنک شده را بر عهده دارد و همین امر دمای موتور را به میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد. این قسمت در خودرو می‎تواند آب خنک شده را از رادیاتور به سمت موتور بفرستد و سپس، آب گرم را از موتور به رادیاتور انتقال می‌دهد. زمانی که خودرو روشن می‌شود، احتراق انفجاری درون محفظه انجام می‌شود و موتور شروع به گرم شدن می‌کند.

واتر پمپ

پمپ برقی آب را از رادیاتور جذب می‌کند و آن را به سمت موتور می‌فرستد. آب در این مسیر شروع به چرخش و خنک‌سازی می‌کند. تا زمانی این چرخش ادامه دارد که درجه آب به درجه معینی برسد. پس از آن، خروجی سیلندرها باز می‌شود و آب به رادیاتور بازگشت داده می‌شود. در رادیاتور، حرارت به هوا انتقال داده می‌شود و پس از آن، آب دوباره به موتور بازمی‌گردد. این روند تا زمانی که خودرو روشن است، دائما تکرار می‌شود و همین امر نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد موتور دارد و اجازه نمی‌دهد که به موتور آسیب وارد شود.

علائم خرابی واتر پمپ در خودرو

علائم خرابی واتر پمپ در خودرو

نشانه‌هایی که به شما نشان می‌دهند واتر پمپ در خودرو خراب شده است، به صورت زیر هستند:
وقتی که متوجه شدید موتور به زودی جوش می‌آورد و دیگر کارکرد سابق را ندارد
هنگام اینکه آب رادیاتور از حد مشخصی کمتر شده است
زمانی که ضد یخ در خودرو نشت می‌کند
وقتی باد کولر ضعیف شده است
زمانی که آمپر آب بیش از حد بالا رفته است
هنگام اینکه چراغ هشدار ضد یخ روشن شده است
وقتی که صدای ساییدگی قطعات در موتور شنیده می‌شود
با توجه به این مسئله که واتر پمپ عملکرد بسیار مهمی در خودرو دارد، به محض مشاهده اولین علائم خرابی واتر پمپ باید سریعا به یک تعمیرگاه متخصص مراجعه کنید و مشکلات آن را رفع کنید. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که سرویس دوره‌ای خودرو این مشکل را به صورت کامل از بین می‌برد و به شما اجازه می‌دهد که همیشه از یک خودرو سالم استفاده نمایید.

واتر پمپ چیست

علت خرابی واتر پمپ در خودرو

علت خرابی واتر پمپ چیست؟! موارد متعددی وجود دارند که باعث خرابی واتر پمپ می‌شوند و عملکرد آن را به طور کامل تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از این موارد به شرح زیر هستند:
اگر رسوبات به سیستم خنک کننده خودرو وارد شود، این قطعه خراب می‌شود و دیگر عملکرد مناسبی نخواهد داشت.
خرابی تسمه‎ها و قرقره‌ها در خودرو یکی دیگر از عواملی است که منجر به خرابی واتر پمپ می‌شود و عمکلرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اگر یخ زدگی آب موتور رخ دهد، معمولا شاهد خرابی واتر پمپ خواهیم بود و همین مسئله می‌تواند عملکرد این قطعه مهم در خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
در صورتی که در موتور خودرو، مایع خنک کننده وجود نداشته باشد، ممکن است عملکرد واتر پمپ تحت تاثیر قرار گیرد و دیگر به درستی کار نکند.
فرسودگی واتر پمپ یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند بر کارکرد این قطعه در خودرو اثر بگذارد و مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

علت خرابی واتر پمپ در خودرو

بهترین زمان تعویض واتر پمپ

واتر پمپ قطعه بسیار حساسی در خودرو است و باید دائما ساختار آن بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که این قطعه به درستی کار می‌کند و مشکلی در آن وجود ندارد. بر اساس اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد، خودرو در هر 100 هزار کیلومتر باید مورد بررسی قرار گیرد و واتر پمپ آن عوض شود. در صورتی که به این مسئله توجه شود، خرابی واتر پمپ به خودرو فشار وارد نخواهد کرد و مشکلی را در ساختار به وجود نخواهد آورد.

سیستم خنک کننده خودرو

باید بدانید که سیستم خودرو عملکردی مشابه به بدن انسان دارد و ساختار آن باید دائما مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که به این مسئله توجه نشود، به زودی قطعات و بخش‌های مختلف خودرو آسیب می‌بینند و همین امر می‌تواند مشکلات زیادی را برای صاحب خودرو به وجود بیاورد. توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب به بخش‌های مختلف خودرو، هر چند وقت یکبار خودرو را به تعمیرگاه ببرید. این مسئله باعث می‌شود هر مشکلی را قبل از آنکه شدید شود، رفع کنید و از خودرو خود محافظت کنید.

برندهای برتر واتر پمپ خودرو

برخی از بهترین برندها که در بازار موجود هستند عبارتند از:

  • AISIN: این برند ژاپنی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات خودرو در جهان است و واتر پمپ‌های با کیفیت و بادوامی تولید می‌کند.
  • Gates: این برند آمریکایی نیز یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید قطعات خودرو است و محصولات آن در بسیاری از خودروها استفاده می‌شود.
  • Hepu: یک برند آلمانی به که دلیل تولید قطعات خودرو با کیفیت و قیمت مناسب شناخته شده است.
  • Vernet: شرکت فرانسوی که از دیگر برندهای معتبر در زمینه تولید وسایل ماشین است.
  • INA: این برند آلمانی علاوه بر تولید بلبرینگ و رولبرینگ، واتر پمپ‌های با کیفیت نیز تولید می‌کند.